Eindhovens dieet voor kinderen met ADHD scoort hoge ogen
Veel kinderen met ADHD hebben baat bij een speciaal dieet. Dat blijkt uit een studie van de Eindhovense wetenschappelijk onderzoeker Lidy Pelsser in samenwerking met onder meer het Catharina-ziekenhuis in Eindhoven, UMC St. Radboud en Nijmegen en UMC Groningen. Hun bevindingen zijn deze week gepubliceerd in het wetenschappelijk medisch tijdschrift The Lancet. Voor het onderzoek werden honderd kinderen (tussen vier en acht jaar) eerlijk verdeeld over een dieet- en een controlegroep. De dieetgroep volgde gedurende vijf weken een zeer streng dieet, het zogenoemde Restricted Elimination Diet. Van de kinderen die het dieet hadden volgehouden, bleek 78 procent na deze periode geen problemen meer te hebben met ADHD. “een ongelooflijk hoog percentage”, stelt Lidy Pelsser die in Eindhoven het ADHD Research Centrum runt. “Dat betekent dat ontzettend veel kinderen onnodig medicijnen slikken.” Pelsser benadrukt dat het dieet per kind verschilt. “Het is geen simpel dieet om samen te stellen. Ouders moeten er dan ook echt niet op eigen houtje mee gaan experimenteren.” In de eerste weken krijgen de kinderen vooral voedingsmiddelen die geen allergische reactie veroorzaken zoals aardappelen, groenten, vruchtensap en rijst. Als dat naar wens verloopt worden één voor één afzonderlijke voedingsmiddelen aan het dieet toegevoegd. Vervolgens kan worden vastgesteld op welk voedingsmiddel een kind reageert.
Door: Natasja Weber, Eindhovens dagblad 8 februari 2011.
|